onsdag 8 maj 2013

ÅRSDEBUTEN I IK1


För några helgen sedan var det dags att starta Zork på årets första IK1 för vår del.
Det är alltid lite svårt att träna inför vårens tävlingar tycker jag då man inte vet alls vart hundarna befinner sig efter vinteruppehållet.
Det visade sig att det jag tyckte var sämst innan var han bäst på och det jag tyckte vi hade ganska bra koll på var där det brast.. Spännande :-) 

Utgångarna som jag har tyckt blivit sämre och sämre ju mer vi tränat visade sig vara något där han briljerade! *weho* Där vi förlorade endast ett poäng på hela helgen (Super stolt över min hund) båda dagarnas upptag var fullpoängare, vilka såklart underlättas av fina utgångar :-9
Framdrivningen första dagen var väldigt bra, med något avdrag vid svängen hos mig.. det var en 180 graders vinkling vilket jag visst inte tränat mig själv på och inte vågade lita helt på min hund - 2 onödiga poäng bort.
Andra dagens framdrivning var sämre, vi missade framdrivningsgrinden, men o andra sidan var det det enda vi missade på framdrivningen så det var väl helt ok att bara få 8 p avdrag.


Första dagen gjorde vi en snabb runda, min hjärna hann iallafall inte med! Men fråndrivning, delning och fålla gick bra, lite onödiga poäng bort i drivningen där jag slarvade bort en del poäng.

Den dagen fick vi 1:a pris med 89 poäng och tillslut räckte det till en 3:e placering *kul* och fina poäng till Unghundscupen.

Andra dagens fråndrivning förstörde vår chans till pallen... Första benet var mot draget och när jag skickade upp Zork för att vända tog han sitt eget beslut att det nog inte var rätt och skulle i alla lägen rädda situationen genom att ta hem dom till mig.. vilket inte var rätt.. Fick iallafall genomfört min vilja tillslut och fortsatt med en bra drivning, delning och fålla. 

Den dagen fick vi endast 71 poäng (pga fråndrivningsmissen som är värd alldeles för mycket poäng) och hamnade tillslut på en 7:e placering. Men några till Unghundscups poäng blev det ändå.


Så nöjd över helgen är jag ABSOLUT :-)
Kul att vara igång igen!

Inga kommentarer: