måndag 1 november 2010

INTRODUCERING AV NY HUND I LÖSDRIFTLADUGÅRD

Att introducera en ny hund i ladugården är egentligen väldigt enkelt om man vet vad man vill ha hjälp med. Jag tänkte berätta hur just jag går till väga för att få min hund att bli en så bra arbetskamrat som möjligt!

Först och främst begär jag inte att en hund ska klara arbetet om den inte är tränad innan dvs. jag vill att hunden ska ha nog med kunskap för att klara av att gå ett vallhundsprov - Stanna, höger, vänster, sakta, hämta djur, kunna fråndrivning och att kunna avbryta vallningen när jag ger ett "färdigt" komando.

Idag hade jag med mig en ny hund på mitt jobb så därför passar jag på att förklara hur jag gjorde med henne. Hunden är Busyborder Bita som jag tränade upp och gick vallhundsprovet på får med för några veckor sedan. Hunden har inte alls mycket erfarenhet av att jobba med nötkreatur men hon litar på mig, är lydig och vi har ett väldigt fint samarbete ihop. Erfarenheten kommer med tiden.



Först får hon hänga med mig och kolla på vad jag håller på med. Skrapar ner, strör, utfodrar djuren, matar kalvar osv. Under denna tiden hjälper hon mig med lite små sysslor. Det viktigaste är att hon hänger med mig och förstår att ALLT jag gör är lika VIKTIGT och intressant (jag vill alltid ha min hund där jag är ifall man behöver hunden helt hux-flux) Efter en stund förstår hunden att det är kanon kul att hänga med mig vart jag än går.


Bita fick också lära sig direkt första dagen på jobbet att på foder bord där äter djuren, alltså ingen hund där om man inte blir ombedd att gå upp!

Sen när det är dags för mjölkning börjar vi med att köra ihop alla mjölkkor, eftersom Bita är en tränad hund så kan jag lätt styra henne med rösten och kan alltså (även om hon är helt ny) skrapa på som vanligt i kornas liggbås och hon gör själv jobbet.


Första gången jag ska ha med mig korna in i gropen så går jag upp och hjälper Bita så hon får förståelse för vad jag vill med korna. Jag visar henne att hon ska gå närmast ena väggen för att få fram kor till samlingsplattan framför gropen och sen att de ska in på två sidor av gropen (Jag är alltså med henne uppe hos korna).


När korna är färdigmjölkade visar jag Bita vilken sida jag vill ska börja gå ut, med hjälp av vänster eller höger komandon kan jag få henne att förstå att alla djur ska ut innan jag är nöjd och stänger grinden. Samtidigt som jag stänger grinden visar jag henne upp ur gropen så hon puttar ut även de sista ut till skrapgången.


Medans jag mjölkar vill jag inte att hunden utför några jobb - korna ska kunna mjölka ifred, Bita ska uppföra sig lugnt nere i gropen tills jag ger nya direktiv.


Sen är det dags att hämta in nya kor till gropen som ska mjölkas. Bita fattade konceptet direkt och jobbade sedan hela mjölkpasset utan att jag behövde gå upp ur gropen något mer - men det beror helt och hållet på hund. Vissa behöver hjälp många gånger och tillochmed flera dagar medans andra klarar det galant själva. Eftersom jag jobbar i en ladugård som är väldigt "hundvänlig" är det ganska lätt för hundarna, jag ser dem hela tiden och kan hjälpa dem med ord om det behövs eller om de blir osäkra.


När det inte finns så många kor kvar i sammlingsfållan får Bita hämta allehopa
(OBS! Bilderna nedan kommer i fel följd, det ville tvunget jävlas med mig när jag la in fotona).
Men iallafall sista bilderna visar att hon hämtar de djuren längst bort först och sen driver de mot gropen där de sen ska mjölkas. Det är viktigt att hunden lär sig att djuren ska flyttas lugnt, alltså - även om det är rätt lätt för hunden att hämta hem djuren, så går jag upp och hjälper henne de första gångerna.

 



När mjölket är färdigt så väntar tvättning av all utrustning och även utav hund!

Detta är min 5:e hund jag introducerar i just denna ladugården, jag vet vad jag vill ha hunden till för uppgifter och jag vet i vilka lägen hunden kan missuppfatta det jag visar den. Alltså är jag förberedd på vad som komma skall och kan motverka det eller uppmuntra det redan innan det uppstår.

Är det första gången man ska ha med sig sin hund i arbetet kan en stor fördel vara att koncentrera sig på en uppgift per vecka för att ni ska komma in i det båda två ihop. T ex. första veckan kanske man lär hunden att samla ihop korna. Andra veckan att köra ut korna ur gropen, tredje veckan hämta in nya osv. Det viktigaste för att få en bra arbetskamrat i mååånga år framöver är att befästa grunderna riktigt ordentligt först!!

3 kommentarer:

bc owner sa...

Väldigt intressant och informativ läsning. Var mycket lätt att leva sig in i hur du arbetar med en oerfaren hund i lagården.

Roligt när det flyter på så bra på en gång.=)

Mvh Jenny

Åsa & Bråkstakarna sa...

Reagerar över att hon knappt är smutsig!!

Morbror har sovit super gott!!

Camilla Svenäng sa...

Kul läsning för oss betongbarn! :-)

Jag har ingen aning om vad eller hur man gör i en ladugård, så det här var verkligen en inblick i en annan verklighet.