söndag 31 oktober 2010

SÅ VAR DET VÄL DAGS...

Det var länge sedan jag fick till en bra uppdatering - så får väl ta mig till att pleta ner en nu!

Busy är iallafall betäckt nu och har slutat löpa, så allt börjar sakta falla på plats till ett mer normalt lugn i flocken igen. Valparna efter Busy och Brorsan beräknas födas v.52, riktiga julklappar!! Själv ska jag mest troligt behålla en hane ur denna kullen - alltid lika spännande!

På jobbet har jag nu sen två veckor tillbaka börjat träna deras unghund Svarthalls Vilma i vallning.
Det är alltid lika kul och inspirerande att träna unghundar, det är något speciellt att se dem utvecklas ihop med djuren.. och hur fort det faktiskt går att träna upp en hund till användbart skick! Vilma är efter Zelda och Brorsan, alltså en nästan exakt kopia av Busy-Brorsan valparna (Zelda och Busy är kullsyskon).

Buy har lite smått börjat på de nya momenten till lydnadsklass Elit. Men pga. att Busy har löpt så har Buy även fått ta alla mjölkpass på jobbet. Den stackars hunden har varit rätt trött i veckan så lydnaden har tränats väldigt sparande. Men för Buy är jobbet livet, så ingen är gladare än henne!!

Igår var jag och Åsa ute på friluftsdag i Åkulla med alla hundarna (utan Busy). Först tränade vi lydnad med våra lydnadshundar sedan bar det ut på en 5 kilometers runda med alla. Fem glada, matta och trötta hundar åkte sen så gärna hem och lade sig medans jag och Åsa fortsatte vår färd av roligheter.

Buck som återigen har sträckt ut sina ledband på hasorna ska i veckan få sig en välbehövlig semester hemma hos Åsa för kurering och lugna dagar. Själv snor jag åt mig Åsas lilla Bita som ska få byta av Buy någon dag på mitt jobb. Så Bita ska förvandlas till ladugårdshund nu - alltså bli en RIKTIG hund!!

2 kommentarer:

Camilla Svenäng sa...

Vad härligt det låter!! Och vad GLADA "småhundarna" måste vara när de får jobba på riktigt i ladugården... Vilket ansvar de plötsligt får. :-) Underbar läsning!

Åsa & Bråkstakarna sa...

Bita hälsar att hon redan är en riktig hund, fast inte en riktigt skitig hund om det är det du menar. Hon ser fram emot att kana i skiten!!