söndag 3 oktober 2010

TÄVLAT IK1

Igår for jag och Åsa upp till Tjörn för fårtävling!

Buy skulle starta sin första fårtävling och jag skulle även tävla Åsas hund Busyborder Fajta som jag har tränat nu i några veckors tid..

Det var en himla fin tävling! Fina får, fint tävlingsfält och man kunde sitta i bilen och kolla ;D *haha* Gott när det blåser is-vindar ;)

Fåren var otroligt jämna, alla hundarna fick beprövas genom att fåren någongång under banans gång gjorde ett försök till att dela sig och springa åt olika håll. Det blev en prövning för varje hund som resulterade i att ca. 10-12 stycken tappade djur eller rent av bet ut sig.


Fajta var först ut av mina hundar. Hon gjorde ett riktigt fint hämt, dock fick vi lite problem runt pinnen och genom 1:a benet på fösningen då djuren ville dela sig. Men det reddes ut och runt kom vi. Hunden jobbade kanon och hon kändes verkligen i hand - för 1:a gången sedan jag började träna henne! Hon var en klocka i fållarbetet där fåren hellst inte vill in! Hon fick kommentaren: "Mycket lyhörd, Bra djurkänsla"

Buy var sista hund ut. Hon slog till med ett lika fint hämt som Fajta, dock stannade hon lite kort men hade fint djup bakom djuren. Buy hade inga särskillda problem med fåren utan jobbade på fint runt banan. Tyvärr har vi ingen riktigt bra delning, så där tappade vi en hel del onödiga poäng. Men jag var RIKTIGT nöjd med Buys insatts!!


Summan av kardemumman blev inga skyhöga poäng för någon. Men jag lyckades få in mina båda hundar på pallplatsen av 19 startande!

Buy kom 2:a på 74 poäng och Fajta 3:a på 73 poäng (Vinnaren hade 79 poäng).

Så Buy skrapade ihop sina första poäng till Fårforcup 2011 och unghundscupen 2011 - 9 poäng!
Och Fajta fick sina första 8 poäng till Fårforcup =D

1 kommentar:

Åsa & Bråkstakarna sa...

Er fålla var verkligen en fröjd att se...inte för att det gick lätt, utan för att ni löste en knivig och svår situation på ett otroligt fint, samspelt och till synes rutinerat sätt!!

Världens grattis till dominans på pallen! Både dig som förare och uppfödare!!