måndag 12 september 2011

Så gick det - SM NÖT 2011

Då var mitt första SM över!
Det var en bra tävling, jämna djur från början till slut :-)

Tyvärr gick det inget vidare för mig, min och hundarnas oerfarenhet lös igenom och båda hundarna fick slut på poängen i fråndrivningen. Det fanns ställen på banan där hundarna inte hörde riktigt, många hade problem med framdrivningen då djuren hade drag och hundarna inte hörde i allt klaffsande från djuren (väldigt blött är här ju iår, och det samma på tävlingsbanan!). Buck som startade först körde över mig totalt när han upptäckte att han inte hörde riktigt. Så att poängen tog slut var ingen nyhet för mig, han vände djuren allt för många gånger tillbaka till mig...

När det var Buys tur (som nummer 14) visste jag bättre, därför körde jag ett tyst hämt då hon ändå inte skulle höra i vissa lägen. Hon gjorde väldigt fint hämt och första ben på fösningen, men sen när djuren vände fel håll ifrån crossen blev det för svårt och hon bara hängde med. Jag förstår fortfarande inte än idag varför hon fick tappade djur som kommentar då dom fortfarande var långt innanför tävlingsplanen.. men o andra sidan spelar det absolut ingen roll eftersom poängen ändå tog slut. Men med hennes poäng hade hon ändå slagit Buck och ett gäng till. Inte för att det spelar någon roll att komma på 15 plats eller sist pga brytning.

Jag är väldigt imponerad över de förare och hundar som gick vidare till final! För att för mig var det svårt, jag vet fortfarande inte vad det var som gick fel eller vad jag skulle göra annorlunda (jo på Buck vet jag, men eftersom han startade först skulle jag inte kunna göra något annorlunda). Jag har fortfarande efter 2 dagar inte fått någon uppfattning över hur man skulle använda sin hund på mest effektivaste sätt. Det känns alldeles tomt i huvudet och jag erkänner mig besegrad med ett gott hjärta.

Extra stort GRATTIS till Peo Östberg som kom vidare till final och slutade som 5:a med sin Bea!!

Jag har iallafall fått sjukt mycket motivation till nästa års tävlande! Och jag vet vad det är jag behöver träna på för att inte råka ut för detta igen :-) Och det känns kanon!!

Nu är det bara Klubbmästerskap på får och nöt kvar, sen är tävlingsåret över. Det är alltid lika skönt med vinteruppehåll ;-P Och hundarna tycker det är alldeles kanon att jobba i lösdriften hela vintern!

Bilder kommer någon gång, har skaffat mig en ny dator och fattar inte ett dyft om hur jag får in mina bilder ;-P *hihi*

Inga kommentarer: