måndag 15 oktober 2012

IK 1 OCH VP PÅ ÖSTRÖÖ


I lördags var det dags för min lilla Zork att debutera i vallning sammanhang!
Platsen var Öströö fårgård och först ut var IK 1.
12 startande i klassen och ett fruktansvärt höst väder, regn och kallt!!

Zork och jag gjorde ett bra rejs, man vet ju lixom ingenting om ens ny hund.. Många funderingar flyger runt i huvudet, vilket håll ska man skicka? Kommer han att lyssna i upptaget trots att där står folk? osv.
Men han visade sig lösa allt med bravur!

Den där delningen som bara började fungera för någon vecka sedan gjorde han helt själv.. Jag fick ett läge som jag tänkte skita i då fåren var lite för oroliga för min smak, men inte för Zork verkar det som då han kom in självmant och delade av två får. Vilket gjorde att jag själv stod åt fel håll och blev mer eller mindre förvånad över hans agerande men tog tillfället i akt och genomförde delningen. 

Samma sak hände fållan, han SKULLE ha in dom till varje pris, men de där fåren tvingar man inte in vet jag av erfarenhet.. Den erfarenheten får jag nog överföra till Zork.

Trots dessa "missar" tog vi oss runt på 84 poäng med 44 i hämtet. Inte illa på första tävlingen! Dock lite surt med ett ända poäng från 1:a priset.

Vi slutade som 2:a och våra första fina poäng till unghundscupen :-)
Min pappa med hans Svarthalls Iza slog till med ett 1:a pris och vann tävlingen.


Anna och Busy border Rut (Zorks syrra) debuterade även dom denna helgen, det var också första gången för Anna att starta IK 1, vilket de gjorde med bravur!!
80 poäng och en 3:e placering, även dom knep fina unghundscups poäng :-)

Johan och Busy border Ådi debuterade även dom, en fin runda men tyvärr fick dom aldrig fållat in..
Men dom var mycket duktiga!


På eftermiddagen var det dags för Vallhundsprov på samma plats.

Denna gången gick Zork ännu bättre och slutade på 91 poäng (48 i hämtet) av 100!
Även Busy border Rut och Busy border Ådi gjorde kanon rundor!!

Så nu kan tre till Busy border hundar titulera sig som GODKÄNDA VALLHUNDAR :-)

En lyckad dag trots vädret ;-P

Inga kommentarer: