onsdag 2 oktober 2013

UNGHUNDSCUPEN 2013

Jaha! Då var vår allra första Unghundscup gjord :-)

Mycket ovisshet innan vi kom dit - Hur långt hämt kommer det att vara, fråndrivning, delningsring hur funkar poängen osv.. Hade läst mig till att det skulle vara en enklare IK2... Jo men visst!

Det var helt enkelt en vanlig IK2:a :-) 
300 meters hämt och en Cross med drag lååångt bort.. Iallafall för min unghund!

Själva banan i sig var inga problem, utställningen och fåren var fantastiska hela helgen, ingen skillnad om du gick i början av dagen eller i slutet - precis så man vill ha en tävling!

Och så till min start!
Zork gjorde en fin utgång, stannade en gång på hälften och frågade om det verkligen var DOM fåren DÄRBORTA? Jajamän sa jag med ett vänster kommando och bort han sprang!
Fint upptag gjorde han men sen började kalaset..
Min Zork som alltid är så lydig i framdrivningen var inte alls sig själv. Djuren hade bra drag åt vänster och de flesta hundarna idag gjorde som Zork och bara hängde med på sidan utan att styra upp riktigt. Konstigt beteende för min hund.
Fråndrivningen tyckte jag gick fint tills vi kom på halva Crossen, där tyckte Zork det var fruktansvärt onödigt att INTE få hålla draget upp mot sorteringsfållan, så han tryckte den nedanför grindarna istället... Morr...
Delningen gick fint! Sen var det fålla.. Den j*kla fållan.. Zork var helt slut och orkade inte koncentrera sig längre, vilket gjorde att på sista försöket tog jag in djuren själv - för jag skulle fasiken ha in dom!! 
Fållan visade sig vara dagens svåraste då bara 16 stycken av 34 fick in dem!

Inga bra poäng blev det och vi hamnade typ precis på hälften i resultatlistan, men kul var det att testa på :-)

Anna lyckades ta bilder på mig och Zork, här i delningen!
Och fållan!

Inga kommentarer: