tisdag 25 maj 2010

LYCKAD HELG OCH FÄRDIGKVALAD

Helgens nöttävlingar i Dingle är över - och ja, man får väl kalla den lyckad!

Målet var att få någon placering med Buck för att få poäng till nötcupen, han hade en vinst från förra året (10 poäng) och behövde alltså bara två resultat till. Och målet blev mer än väl uppnått!


Buck kom 2:a på lördagen med 117 poäng (av 130) efter ett om man frågar mig ett oseriöst rejs. Jag var riktigt sur på mig själv när jag klev av banan - Buck jobbade på kanon fint och löd perfekt, men jag däremot som suttit i solen hela dagen blev lite loj när han var så duktig, så poängen som förlorades var helt mitt fel...

Eftersom den som vann var en NN2 hund så räknades det som en vinst och 10 poäng till cupen för Buck =D


Buy hade svårt med draget som kom framåt slutet och fick inte hem alla djur i hämtet, tyvärr gjorde jag väl inte mitt bästa för att hjälpa henne heller så jag bröt för att hjälpa henne få ihop dom.


Dag två, söndagen, så var Buy först ut av mina hundar. Idag hade jag som mål med att få hem djuren och ge henne en bra och possetiv upplevelse av tävlandet. Och ja, jag sket helt och hållet i linjerna utan jobbade på henne istället... hennes egna jag kom fram - hon släpper ALDRIG ett djur i normala fall. Inte heller denna dagen. Det blev relativt svårt för henne denna dag, och inte bara för henne... När vi gick ut som nummer 5 hade bara en hund fått hem djuren, dessutom var detta en rutinerad NN2 hund. Buy jobbade på bra, tyvärr är inte fråndrivningen som den ska och hon fattar absolut inte denna uppgift. Men fick sick-sackat igenom relativt genomskinligt. Drivningen gick bra, men sen efter den öppningsbara grinden stack djuren igen och när vi väl fått tillbaka dom så var tiden ute. Men för Buys del fick hon en possetiv upplevelse och det är det som betyder något med henne just nu!

Sist ut kom Buck...
Idag var han lite hetare och överjobbade en del - dock gjorde inte detta något eftersom han kände att djuren var rymningsbenägna. Men duktig som han är så var det inte ett endaste djur som försökte komma ifrån flocken. Samma placering idag, alltså 2:a efter en annan NN2 hund med 112 poäng och alltså en vinst till och 10 poäng till cupen!


Så allt som allt har Buck 30 poäng av 30 möjliga på 3 tävlingar och är den första hunden till att säkert vara färdigkvalad till nötcupen!!! =D

Nu blir det full träning med Buy till nästa helgs tävlingar på Västraby!

3 kommentarer:

UlricaA sa...

GRATTIS vad roligt!

Anna sa...

Tar av mig mössan och bugar!

bc owner sa...

Hej

Snubblade in på din blogg via din hemsida.=)

Var i Dingle på söndagen med min ena hund, Kate. Nu var det inte jag själv som gick med henne utan min ena tränare, Marie Johansson. Hon får ta hand om nötterna så tar jag själv hand om fåren.;-)
Har inte varit på så många nöttävlingar. Det var riktigt intressant att kolla på.
Nu orkade jag bara se NN-1 för jag mådde inte så prima. Satt och sov i bilen fram tills det var dags för Josefin Johansson att gå med Troy. =)

Det var premiär för min Kate att tävla på nöt. Bara två dagar innan såg hon en ko för första gången.
Resultatmässigt gick det ju inte så bra men jag kunde inte vara stoltare än jag var.
Kvigorna drog iväg snabbare än en månadslön men Kate vägrade släppa dem. Hon kämpade järnet för att få dem till Marie.
Det var roligt att se för hon har en tendens att släppa djur. Inte denna gången.=D

Stort grattis till fina resultat.=)
Mvh Jenny