söndag 12 januari 2014

BRA RESP. DÅLIG HUND

Något som kan störa mig otroligt mycket på är folk som tycker det är bra när det inte är musik på vallhundsfilmer som privatpersoner lägger ut, detta tex på facebook. Precis som att musiken skulle ta bort något "viktigt" som sägs till hunden…

För det första!
Vad spelar det för roll vad det är för kommando som ges? Eller hur många?
Är det en bättre eller sämre hund om den kan göra olika jobb utan/med kommando?

Jag kan tycka att om du inte ser vad det är för typ av hund när du ser den valla på film (alltså utan ljud över huvud taget) så kanske man behöver öva upp det ögat och inte haka upp sig på vad för kommandon som ges till hunden.

Det verkar som att Sverige har gått in i Smygar-hundar-modet.
Helst ska hunden inte ha kontakt med djuren utan föra sig på länge avstånd än så + att den ska klara av lååånga fråndrivningar utan kommandon och det viktigaste: Se häftig ut när den vallar.
Det som är mest skrämmande är när man får höra att hagen är för liten för att hunden ska kunna göra ett bra hämt… Vi bor liksom i Sverige! Inte det landet med störst åkrar...
Vad ger detta oss för hundar i längden?
Jo, hundar som inte kan flytta djur och är hjälplösa på en gård. Hundar som står och väntar på att djuren ska röra sig först.

Jag verkar tänka tvärtom än många andra bc ägare i detta avlånga land..
Jag vill ha en hund som behöver styras och dämpas med kommandon konstant under unga år. En hund som bara tänker fram fram fram, förflytta förflytta förflytta!
En hund som tycker om att jobba i trånga utrymmen och inte backar från djur som går emot den.

Så frågan återstår? Är en hund bättre eller sämre om den kan göra ett jobb med eller utan kommando?
Jag vet vad jag tycker...

Inga kommentarer: