måndag 13 januari 2014

NÖT ELLER FÅR

Jag får ofta frågan från folk som ska använda sin hund till nöt om man även behöver träna den på får.

Och mitt svar är alltid JA!

Man bör träna in alla grunder på får först. Dels ser man hunden (vilket man inte gör bakom en drös med nötkreatur), fåren är även lättare att "arrangera" så att träningen blir bra + att hunden får jobba upp sin trygghet och känslighet ihop med djur utan att behöva stressa upp sig/bli rädd "ensam" bakom djuren… eller för all del ta över jobbet från oss! Vallning är ju trotts allt en två manna sport ;-P Du och hunden!

När hunden är såpass klar att den skulle kunna klara av ett vallprov, det är då jag tycker det är dags att gå över på nöt. När man vet hur hunden funkar i olika situationer och man vet att den lyder sina kommandon. Dessutom har även hunden blivit äldre/mognare och kan ta bättre beslut ensam på andra sidan. Och förhoppningsvis klarar hunden också av att stå upp mot enstaka nötkreatur som går mot den - på ett bra och hyggligt sätt.


Ser du mig här bakom?


Javisst, jag ser dig hunden!

Inga kommentarer: