torsdag 9 januari 2014

LUGNARE DRIVNINGAR

Eftersom vädret håller sig milt här i Varberg har jag satt igång hundarna lite tidigare i år än vanligt, jag är av den typen som tycker det är viktigt att hundarna får vila några månader när tävlingssäsongen är över. Man släpper allt gammalt groll som man gått och samlat på sig under sommaren och har ett ypperligt tillfälle att "börja om" på ny kula med de saker man inte är helt nöjd över.

Men i år blev det bara 2 månaders vila :-) Vem vet, det kanske kommer snö så man står still en/två månader till.

Zork blev 3 år på juldagen så hans träning stramades åt yttligare några hack nu när han har nått en mer mogen ålder. Nu läggs det STOR vikt vid att kunna röra sig lugnt och fint i fråndrivningarna. Han är en stor mörk hane med ett jäkla självförtroende på att flytta djur, vilket inte alltid är en fördel.. fast jag tycker förstås det är en väldigt bra fördel ;-) Bara lite mer att jobba med! I Like!



Zikkan har även hon mognat under vilan, från en lite osäker ungtik till en hund med fart och fläkt!
Ligget var som bortblåst.. och hon har utvecklat mer fram fram fram… Duktig hund!

Så hos henne tränar jag nu hålla ett fint tempo med rätt avstånd från djuren. Hon sugs gärna in mot djuren för att förflytta snabbare (vilket är precis det jag vill ha!)
Hon kan gå väldigt fint med rätt hjälp, så detta är framtidens läxa för mig :-)
Det där med höger och vänster sitter inte alls bra, så det blir också ett projekt!

Här kommer film från senaste träningen:






Föresten! Funkar det att kommentera för alla nu? Vet att det har varit ett problem innan!

2 kommentarer:

Sandra sa...

Då prover vi att kommentera lite då det inte har funkat för mig förut....

busyborder sa...

Det funkar nu verkar det som :-)