torsdag 25 februari 2010

ARBETSHUNDEN - 3 HJÄLPER I DET DAGLIGA

Tänkte jag skulle skriva lite om hur jag använder mina hundar i ladugården lite imellanåt här i bloggen. Lite som en pusch för er där ute som använder era hundar i ert arbete... kanske kommer det något som kan passa ert sätt att jobba eller väcka en idé hos er. En vallhund är så mycket mer än bara hämta in kossorna från sommarbetet inför mjölket, var inte nöjda med det lilla när du äger en stor hjälp i din hund!!

Börjar lite från "fel" håll idag, här kommer min uppfattning av att valla enstaka djur:

VIKTEN AV ATT KUNNA VALLA ETT ENSTAKA DJUR
Många påstår att man inte ska valla ett enstaka djur pga. att det inte blir en flock och djuret blir stressat etc. Själv tycker jag att det är en väldigt viktig bit i det dagliga arbetet på gården, framför allt med mjölkkor. Allt handlar om hur hunden och jag sköter oss under uppgiften.

VIKTIGT ATT KUNNA FÄSTA HUNDEN PÅ ETT DJUR
Jag lär mina hundar att kunna "fästa" på ett specifikt djur som jag vill arbeta med, det ska inte spela någon roll om det kommer andra djur på vägen - Vill jag ha med mig detta djuret BARA så ska hunden helt enkelt bara lägga energin på denna. Detta är inget jag tränar på när jag är ute och tränar min hund, nej tvärtom, detta är något vi (jag och min hund) lär oss genom kommunikation genom att arbeta dagligen ihop och allt vad det innebär. Även om korna mjölkas 2, 3 eller tillochmed 4 gånger per dag på sina ställen betyder inte detta att korna så snällt går till sin plats - blir mjölkade och sen går och lägger sig och hunden bara kan flyta efter... Nej nej, det händer mycket i en ladugård växelvis och hunden har många olika uppgifter som den ska kunna, (även om många nöjer sig med att den kan ta in djuren från betet på sommaren) jag vill ha hjälp med hunden så mycket jag bara kan!! Tillbaka till det visentliga...

EXEMPEL 1
Jag arbetar för det mesta ensam som djurskötare på mina pass vilket betyder att jag får ta tag i alla uppgifter som uppkommer själv. När en kviga eller ko har kalvat ska denna flyttas i grimma från den äldre ladugården in i lösdriften, jag som inte har ett jota att sätta emot eller hålla tillbaka om kon skulle få för sig att dra iväg har mycket hjälp av min hund. Jag kan bara gå och visa vägen medans hunden håller djuret på rätt kurs.

EXEMPEL 2
Idag t ex. klämde sig en ko förbi i gropen och smet ut till de färdig mjölkade innan hon var mjölkad, här har jag suuuper hjälp av Buck (som var med mig idag). Slö som jag är så orkar jag inte hämta något grimma till kon för att kunna ta tillbaka henne, istället har jag ju då lärt min hund att fästa på djuret jag vill.
Jag stannar Buck på en vägarna där jag inte vill att kon ska gå, hans uppgift är nu att fungera som en vägg för henne MEN släppa förbi de andra korna utan att jag ska behöva säga till honom.
Jag driver kossan framför mig bort mot grinden där hon ska igenom, vid denna grind vill jag inte ha några andra kossor (jag vill ju inte beblanda de mjölkade och de omjölkade). Detta sköter Buck medans jag hämtar rätt djur.
När rätt djur kommer närmare honom så berättar jag för Buck vilken det är, han släpper förbi alla djur fram tills hon kommer då han fungerar som den berömda väggen så att kossan bara har en väg att välja, jag håller den ena sidan och Buck den andra. När kon är på rätt plats håller Buck henne där så jag i lugn och ro kan gå och öppna grinden för att släppa in henne. Detta hade inte funkat om Buck inte hade kunnat fästa ett specifikt djur, då hade jag istället fått ett 20-tal kor ivägen för den rätta kossan och haft en himla massa extra jobb... Pågrund av Buck tar detta bara några enstaka minuter och kan sen fortsätta jobba.

EXEMPEL 3
På sommaren kalvar korna utomhus, alla kor som ska kalva vid ungefär samma tidpunkt går i samma hage. Vilket kan betyda att 1 eller 2 djur kan ha kalvat samtidigt och går ihop med ca. 15 andra "modersinstinkta" djur, ett flertal kan tänka sig att adoptera den lilla kalven om tiden för dem ligger rätt. Här använder jag mig också av hund, dock en hund som jag vet har hjärnan inkopplad för att undvika skador (hunden har inte "tid" att stå och fråga om uppgiften utan behöver ha gott om erfarenhet av djurens beteende så den vet hur den ska utföra arbetet av sig själv). Jag berättar för hunden vilket/vilka djur jag vill att vi ska ha med oss hem, hunden ska då valla dessa och inte bry sig om de andra i gruppen. Vid tillfällen där de andra hänger efter kan jag ge kommando om att vända dem... men detta är inget jag vill att hunden gör självmant, jag vill att den koncentrerar sig på "sitt" djur. När djuret kommit utanför hagen går vi med kalven före och hunden tar med sig kossan in i ladugården. Svaga lilla jag vinner igen ;P

VILKEN TID ALLT HADE TAGIT UTAN MIN RIKTIGT BRAIGA VALLHUND!!

Inga kommentarer: