onsdag 3 mars 2010

ARBETSHUNDEN - GROP HUND ELLER INTE?

Om man frågar en vanlig bc-lös eller nybliven bc-ägande Mjölk Bonde om vad Han vill ha hunden till blir svaret oftast detsamma (Har endast pratat med manliga därav betoningen - Han).

"-Jag vill att hunden ska hålla fram djuren till gropen och sen ligga där uppe i samlingsfållan och flytta fram nya djur när det behövs, typ funka som en vägg så djuren inte går tillbaka."


Frågan är då, Är detta en bra eller en mindre bra idé att ha som mål med hunden?


Många många använder sina hundar på detta sättet och det funkar helt kanon! Jag själv skulle aldrig vilja ha hunden där "borta" oftast osynlig för mig hela mjölkpasset. Av många anledningar...

Hunden får vi väl kalla är rätt dum eftersom den gärna jobbar dag ut och dag in flera timmar om dagen och får ta en del stryk ibland. MEN är ändå den som är först till jobbet med svansen glatt viftande och bara vääääntar på att man ska öppna dörren in till ladugården... Det ända dom behöver är mat och riktiga arbetsuppgifter - som betyder något...


Om vi nu tar och tänker på ovanstående bondes mål med hunden...
Hunden ska alltså jobba själv uppe vid kornas liggbås, såklart är man uppe och hjälper hunden igång de första veckorna/månaderna beroende på hur långt hunden kommit i träningen, medans bonden som mjölkar står i gropen. Bonden ser aldrig hunden dvs. vet inte riktigt vad hunden gör, men korna kommer när dom ska och på det viset blir väldigt nöjd. När alla kor är slut i uppsamlingsfållan kommer hunden fram till gropen och får sin lilla klapp på huvudet och får veta att den har varit duktig.
Detta funkar i några år...
För de allra flesta släpps kriterierna år efter år för vad hunden ska göra eftersom hunden börjar tröttna och korna vet vad som gäller när hunden bara tittar eller traskar i lugnt tempo mot dem. Oftast tycker hunden det är roligare att gå och lukta någon helt annan stans än där den borde vara, kanske har den sprungit ut för att titta vad resten av familjen har för sig när de är i trädgården, eller helt sonika blivit så lat att den sover sig igenom mjölkpasset och reser sig bara när den absolut måste. Allt detta godtages eftersom inget av detta syns, hunden kommer fortfarande fram till gropen när korna är slut för att få sin klapp på huvudet - precis som den har lärt sig!

Nej gud Nej! Så skulle jag aldrig vilja använda min hund... Då kan man lika gärna använda sig av en Tax!

Jag vill hela tiden ha min hund i närheten, händer det något och jag måste ha hund ska den kunna vara hos mig på mindre än 10 sekunder annars kan det vara försent, helst ska det inte ens ta så lång tid.

Jag har turen att kunna ha min hund i gropen (Dvs. bra golv där hunden kan röra sig fritt utan att fastna med klor och dylikt), många tycker det är dåligt - jag tycker det är kanon bra! Hade jag inte kunnat ha min hund i gropen skulle den fått ligga uppe vid trappan medan det var lugnt, alltså när korna är under mjölkning. De gånger jag går ur gropen för att t ex. kolla tanken, skrapa ner eller öppna/stänga grindar så vill jag att hunden följer med mig. Dels för att jag vill kunna ha användning av min hund där jag är för tillfället och inte behöva vänta på den om det skulle hända något - Utgångspossition är hos mig därmed basta!
Detta är också något som man hela tiden märker, är inte hunden på sin plats (vid mig) när det är fullt i gropen gör den heller inte sitt jobb riktigt!

Sen är det också viktigt att hitta på nya arbetsuppgifter under årens gång. Det är alltid en kick i baken att bli befodrad vet alla som har ett jobb! Mina hundar har olika många uppgifter på samma jobb beroende på hur unga och hur erfarna de är. T ex. Buy min unghund som inte jobbat alls länge i driften får göra basik grejerna - Samla ihop djuren inför mjölkning, köra in djuren i gropen och ta ut djuren ur gropen. Hon är överlycklig av ALLA dessa fantastiska uppgifter som hon klarar galant.

Medan då Busy tycker det är aningen för lätt efter att ha vallat in flera besättningar i sitt yngre liv på olika gårdar. Även Buck som nu jobbat på samma ställe i 4 år nästintill varje dag skulle tycka att det var lite halvtråkigt att bara göra detta.
Eftersom jag använder Buck mest i ladugården är det även han som oftast får nya uppgifter. Han har bla fått lära sig att räkna djur, när han släppt in exakt 8 djur på ena sidan (fiskben 8x8) så vet han att det är fullt och kommer tillbaka till gropen. Är det två platser kvar som är tomma så upptäcker han det själv och hämtar just 2 djur dit, jag börjar mjölka under tiden - tidsbesparande! Han har även fått lära sig att släppa ut det antalet djur ur gropen som jag berättar för honom. Är det sista insläppet inte jämt så får så många djur stanna kvar i gropen så att sista insläppet blir jämt. Detta sköter Buck medans jag sköter grindarna - Helt kanoners, Jag slipper springa 190 i trappan och Buck får sig en till arbetsuppgift som han älskar... Jag 1 - Buck 1...
Sen får han bla. sköta de uppgifter som jag skrev i förra inlägget och lite annat smått och gott som uppkommer i det vardagliga livet på gården. Ibland hittar dom på egna uppgifter som bara är att tacka för. Både Busy och Buck berättar för mig om en ko sparkat av sig om jag inte är på plats och förr i tiden så plockade tillochmed Busy upp de använda trasorna som jag missade att lägga på plats där de skulle vara, men det var på ett annat jobb.. det tog hon inte med sig till mitt nuvarande ;)


På sommarhalvåret blir det förståss fler grejjer för alla hundarna, men nu är det vinterhalvår och skrivs efter det ;P


Så kom ihåg!
Det ända som behövs är lite hjärnarbete från vår sida någon gång emallanåt fördelat på några år så har vi en hund som gör allt för oss! Och dessutom tjänar vi in en himlans massa tid!!

Inga kommentarer: