söndag 11 oktober 2009

TÄVLAT IK1

Idag var andra och sista dagen på fårtävlingarna i Öströö... IK1 gick först och efter det Vallhundsprovet.

Jag och Buck startade vår första fårtävling för året, och DRA PÅ TRISSOR vilken årsdebut vi slår till med! Har jag någonsin sagt hur jävla bra min hund är? Är det någon som har missat så säger jag det igen ;)
Allt gick så fruktansvärt bra alltså! Skulle önskat mig lite mer avstånd i upptaget, men en klar förbättring från förr iallafall. Sen gick allt som på räls, min lilla Buck-man var så himlans lydig och arbetade på kanon fint med djuren hela tiden. Jag själv höll mig cool (läste i mitt horoskop att jag skulle hålla mig cool denna veckan) och hade hela tiden hjärnan med i spelet.

Efter hämtet, fråndrivningen och drivningen var klar var det dags för fållan... Som tur är är jag väl medveten om hur dessa fina små, ibland väldigt stirriga, glosögda Öströö får bör tas i sådana situationer så det var bara till att andas ut och lugna ner sig och sedan börja lirka. In kom dom så fint och sen var det dags för sista momentet nämligen - delning! Det där moment jag hade glömt bort tills för någon dag sedan, men men inte stressa bort onödiga poäng nu ljöd i mitt huvud. Och sagt och gjort gjorde vi en fullpoängare och kunde glatt hoppa därifrån dö lycklig upp över öronen över att ÄNTLIGEN ha med MIN hund på tävling, och inte den där vithuvade hunden med bomull i öronen som brukat kalla sig för Buck...

YEY!!!

Vi lyckades skrapa ihop 90 poäng och ÄNTLIGEN satt 1:a priset där, med råge! Jag fick mycket possitiva komentarer av domaren som tyckte att jag ABSOLUT skulle satsa på Young Handler till nästa år. Ja vem vet, får vi tränat som planerat nästa år kanske det inte är helt omöjligt!

Vi slutade som 3:a och vann ett par solbrillor värda 2000 spänn (TVÅTUSEN!!!) *herregudarnes*

Här kommer poängen och kommentarer från domaren på de olika momenten:
Utgång - 17 av 20
Upptag - 8 av 10
Framdrivning - 19 av 20
Fösning - 17 av 20
Drivning - 10 av 10
Fålla in - 9 av 10 "Bra! Hunden gjorde en stor del av jobbet."
Delning - 10 av 10

Kommentar: "Fin balans, på benen och fin drivning. Trevligt ekipage. Young Handler 2010?"



Måste också gratta Anna och Sture som gjorde ett kanon VP idag och blev Godkänd Vallhund, GRATTIS!

1 kommentar:

Lina sa...

Va duktiga ni är!!! Massa Grattis=) =)