onsdag 9 september 2009

MELVIN PÅ JOBB OCH TRÄNAT BANA

Idag fick Melvin hänga med och vara Rundbals-Plastar-Mästare...
Och vilket jobb han hade, under tiden vi väntade på nya balar (då vi stod still) hoppade han runt i hytten för att kolla så det stod rätt till med allt...

Kollar så att plastarn funkar riktigt...Kollar så att fåren håller sig på sin plats , rör dom sig så kan man alltid morra lite.. då blir ALLA rädda...Kollar så rundbalarna läggs rätt...
Kollar så att tjurarna inte tittar på för mycket... SÅÅ redo att köra!

Under tiden vi körde så låg han antingen på golvet (dööö tråkigt) eller så stod han i mitt knä (PERFEKT enlig Melle då man verkligen ser ALLT!)



Ikväll tog jag ut träningsfåren till banan som pappa byggt upp (En fråndrivningsgrind, en drivningsgrind och en fålla) för att testa på Buy. Buck skulle givetvis med få köra ett rejs och Busy kunde bara inte motstå frestelsen utan ville tvunget göra banan hon också! Har nog aldrig sett henne så sugen någongång.. henne nya smeknamn är numera Pilen.. Hon vallade så fint i bakgrunden (?) när jag körde de båda andra och såg verkligen ut som en pil i kroppen, stor framtill och liten smal baktill... Meningen var att hon skulle bli så liten som möjligt så att jag inte skulle märka henne, hon tänkte nog inte på att det inte riktigt är hennes stil, för det såg fruktansvärt dumt ut ;)

Buy fick börja med en drivning genom en grind, sen fråndrivning genom en som hon fixade riktigt snyggt! och sen in i fållan.

Buck fick börja med ett bra hämt och sen fråndrivning då jag stod kvar.. ett dåligt alternativ på en hund som hellre än gärna överarbetar! Och med lite hjälp av Busy-Hjältinnan-I-Nöden (enligt henne själv) så gick allt i stöpet och jag la om planeringen till vanlig drivning och sen in i fållan ;)

Busy fick börja även hon med ett hämt. och sen fråndrivning, drivning genom grind och in i fållan. Super duktig Busy för att vara så "otränad", det där med höger och vänster tappade hon för länge sen när vi slutade tävla. På jobbet klarar vi oss fin fint med Bakom, Alla, Hämta fler, Ta't lugnt och andra bonniga komandon. Men blev faktiskt riktigt impad av hur många rätt hon faktiskt hade på höger och vänster!

Sist fick Buy komma ut en gång till, denna gången fick även hon ett hämt, och JÄKLAR vilket hämt hon drog till med!! Först gick hon in lite så jag stannade henne, gick upp i jämnhöjd och skickade henne igen.. sen gick hon ut kanoners utmed hela ängen, lite chockad är jag allt fortfarande flera timmar efteråt! =D
Sen tränade vi mer på fråndrivningen, drivningen och sen en fråndrivning till innan vi släppte tillbaka fåren.


Det var riktigt roligt att träna bana för en gångs skull.. det hör direkt inte till vanligheterna för min del, men man kanske skulle passa på nu när den ändå står uppe till pappas kurser!

1 kommentar:

Åsa & Bråkstakarna sa...

Du kan väl slå en pling när du är redo för nätdejting!! jag är hemma, men inte på kontoret!