tisdag 1 september 2009

SÅ VAR DET DET DÄR MED LIGG...

En liiten snutt :P
Sist jag vallade med Buy upptäckte jag på riktigt hur illa Buys liggkomando verkligen var...
Är inget jag lagt något krut på av många anledningar, te x. att hon alltid har uppfört sig ihop med djur, alltid stannat när jag sagt ligg (dock ståendes) och oftast håller rätt avstånd till djuren. MEN sist vi vallade nöt fanns där ingen hejd hos mitt lilla Grus...

Så ikväll skulle jag minsann träna ligg!
Visst.. hade sett framför mig hur jobbigt det skulle bli nu när jag släppt igenom "dåliga" ligg under hela hennes karriär, både ställande, ner-upp och låååångsamma liggande har gått tills nu.
Körde henne runt fållan först, stannade henne i de mest knasiga vinklar, men icke.. det sa smack i backen varje gång...
Tog in henne i fållan och utmanade liggen lite grand. Japps där kom det, EN gång
"-Nej men lilla Buy sådär gör man väl ändå inte, man ska lägga sig direkt när jag säger ligg..."
(Ja det är sant, det är precis så jag låter när jag pratar med henne!)
Fortsatte träna vidare, tog ut fåren och körde lite fråndrivning (som förresten börjar se ut något för världen) och gjorde sen två små hämt. Under HELA träningspasset efter min lilla tillsägning (Om man ens kan kalla det så?) så sa det bara smack i backen, har nog inte sett en hund vika benen så snabbt som henne.. HERREGUD! Så då var det testat.. då kan vi gå tillbaka till vårt stående/göra som vi vill ett tag till ;) *haha*

Tycker verkligen om min BUY, det ska bli ett spännande år 2010 då vi ska ut på tävlingsbanorna!


Kanske skulle testa liggen ihop med nötkreatur också *hum* NÄE nån måtta får det ju vara ;) *haha* Det är en viss charm med att säga ligg sådär 30 gånger utan att hunden inte ens viker på ena örat! Ni kan vara lugna folks.. det kallas IRONI ;P

Inga kommentarer: