tisdag 11 augusti 2009

ENA HIT ANDRA DIT

Ikväll bar det av till Himle och lydnadsträning med Buysan.. igen...

Hon var VÄLDIGT väldigt slut ikväll, kände hur hon tog i allt hon kunde, men orkade lixom inte mer.. Men jag körde på som om inget hände, vill inte få en till hund som bestämmer sånt själv.

Första passet kördes lite fritt följ, hon gick riktigt bra där. Det känns skönt att vi litar på varann där igen!
Sen två konskick som gick nästintill käpprätt åt ***!! När hon blir "trött" i huvudet (eller iallafall vill att jag ska veta det) så låtsas hon bli "rädd" för saker... idag en häst... förra gången en katt... osv. Det går över efter en stund om man inte bryr sig utan bara tränar på.

Sedan körde vi OTALGA antal rut-skick, där hon MINSANN inte skulle springa in utan bara hålla på att fjanta sig med att:

1. OK! ska jag springa in så springer jag utanför - på MITT sätt.
Josse - NEJ, inte godtagbart!
2. Låtsas som att jag inte hör.
Josse - NEJ, inte godtagbart!
3. Okej då.. springer fram tre steg och sen kommer tillbaka.
Josse - Nej, inte så heller...
4. Ska hon vara SÅ HÄR vresig så ställer jag mig bakom henne och går minsann ALDRIG in i den förbannade rutan!
Josse - Nej, inte heller godtagbart!
5. Okej då springer väl in i den jäkla rutan då.. men jag tänker fasiken inte tycka leksaken är rolig!
Josse - BRA! Leksaken är sketa kul, och bara min!
6. Okej nu springer jag in och tar den där roliga leksaken då.. men bara för att jag inte vill att hon ska få den en gång till!
Josse - Kanon hund!
När hon väl bestämde sig för att faktiskt gör den riktigt så körde vi två till bara för att testa henne lite ;) Snäll jag är va! Hon gjorde iallafall alla de tre sista repititionerna kanon fint!

Josse - Buy
1 - 0


(Resterande poäng under träningstillfället låter vi vara osagt)


Andra passet så bara fjantade vi runt lite. Körde en kanon fin inkallning med hjälp av Hållare-Åsa. Sen blev det några höger skick från kon (framtida dirr.apportering) till leksak. Och sist men inte minst vanlig apportering.

När jag kom hem var pappas vallningskurs förtfarande igång, så jag och Buck gick dit för att hinna med att testa på ett hämt innan det var HELT kolsvart. Han har en jäkla massa spring i benen den grabben. Men idag kunde han ändå tänka sig att göra en fin utgång! Sen såg jag inte så mycket mer vad han gjorde - alldeles för mörkt!

Nu har hundringarna fått mat så då är väl dagen slut... antar jag...

1 kommentar:

Åsa & Bråkstakarna sa...

Typiskt Buck att passa på att göra kanonfina saker när du ändå inte ser honom!