torsdag 20 augusti 2009

VALLAT

Buy och Buck har fått ett vallningspass idag.

Buy fick ta ut fåren på det stora fältet, försöka sig på att göra fråndrivning *GAH* Blir sååå trött på skiten, men bestämde mig för att göra fråndrivning ända bort dit jag skulle ställa ut djuren och sen testa på hennes allra första hämt. En liten morot för mig mest så jag skulle orka med och inte ge upp..
Det gick väl sådär får man väl säga... men i slutet gick hon nog kanske 10 steg rakt mot djuren, och det får man ju säga är ett stort framsteg för henne som bara vill flanka ut i sidled.

Sen skulle vi ju då testa på vårt första hämt på långt avstånd. Det var inte särskillt låååångt, tror det var typ 100 meter och jag stod relativt långt fram för att hon inte skulle komma in för nära på andra sidan. Och se på fasiken, hon klarade det galant. En fin framdrivning fick vi till också! Sen satte vi ut fåren till Buck...


Buckisen fick börja med ett hämt på ca 200 meter. Sen en fråndrivning där jag stod kvar på 100x50 meter och tillbaka till mig. Han är fortfarande väldigt osäker på att driva själv långt bort från mig, utan väntar gärna på komandon... något som kom åter efter vår första NN2 där han antagligen kände att han inte klarade det riktigt själv. Men han tar ju komandon där borta så det släpper väl en vacker dag! (Idag blåser det så det är ingen vacker dag trotts att det är sol)...
Sen släppte vi in jänterna igen.


Busy den stackaren har sprungit lite idag, men sen kommit på sig att det varit för jobbigt och väntat på platsen tills någon kommer dit och leker med henne på plats...
Hon har dålig stabilitet i bakdelen och snubblar till varje gång någon råkar putta henne eller om hon trampar snett. Det som förvånar mig från andra gånger då hon varit dålig är att det lixom inte blivit "värre" ännu. Förut har det gått på bara en halvtimma...
Men hon ställer sig gärna upp när man kommer. Testade hennes balans på balansbommen, och nja den är inte den bästa.. hon gick istället för sprang över för att vara säker på att inte ramla.

Kan inte riktigt bestämma mig över hur jag ska göra.. det har antagligen någonting med löpet att göra. Men sen om man ska åka in så man får en kur medicin eller om man ska vänta ett par dagar och se vart det leder... Det är svårt när ens bästa vän inte mår bra!


Näe nu ska jag iväg och pressa halmbalar innan jag far till jobbet, HA DET!

Inga kommentarer: