tisdag 11 augusti 2009

LYDNADSTRÄNING MED BUY

Sådär ja, så har jag fått till ett träningspass med Buysan!

Vi började lydnadsträningen med Fritt följ. Raksträckor - vänstersvängar - språng - sakta och nytt för idag även stegförflyttningarna som funkade högt över förväntan! Hon hade en jäkla snygg teknik i högerförflyttningen, sen om det var ren tur eller skicklighet - det återstår att se!
Hon hänger med bra nu i ff och håller sig längre bak än innan (träning kan löna sig) som då också gör att hon får bättre vänster-om svängar. Språnget är absolut inte bra och dessvärre glömmer jag ofta bort att göra det på träning, men har börjat lägga in lite svängar i språnget de gånger jag kommer ihåg ;)

Läggande under gång ville hon inte alls förstå idag, istället ställde hon sig. Gjorde lite grodgång och uppsittande från ligg och sedan stå kvar övning.

Leta-vittringspinne-i-högt-gräs-träning blev det sen, och JÄKLAR vad hon sken till idag! Inga problem alls att springa ut från mig idag och super bra nosarbete. Kan man ha sån tur så det ligger "naturligt" hos henne att hitta rätt pinne och inte bara plockepinn av allt? Buck var en sån jäkel så man kunde lägga sin egna pinne direkt bland en massa andra och han hämtade rätt varje gång. Hon verkade iallafall förstå lite denna gången. och snabb var hon också, både in och ut!

Fjärren med koncentrationen på sitt från ligg samt ställande på längre avstånd. Ställandet är det hon tycker är absolut roligast så lite försvårning på det. Sättandet från ligg är inte alls något bra, hon tycker inte om ordet sitt, konstigt ord som den där människan tjötar om hela tiden! Så körde med mycket hjälp och i slutet fick hon till riktigt bra teknik faktiskt.

Avslutade allt med ett nytt moment för lilla Buy, nämligen sittande under gång. Första gången gick bäst, sen trodde hon att det var både ställande o läggande, för SITTA ska man väl ändå inte göra?? Men tillslut blev det riktigt bra! Lite kul att köra något nytt moment!

BusyBorder Buy - Min härliga lilla hund!

1 kommentar:

Åsa & Bråkstakarna sa...

Jag får nog ta med Bita i kväll, för jag börjar känna mig lite stressad.... Måste ni göra så mycket?